Älgbön 2017-2015

Protokoll fört vid Myckle Jaktvårdsklubbs älgbön  29/8-2017 kl. 19.00.

Mötet hölls i byastugan där 20 St deltagare samlats

 

  1. Mötets öppnande

Mötet öppnades av jakledaren Lars Forsell

  1. Val av mötesordförande och mötessekreterare

Lars valdes till mötesordförande samt undertecknad till mötessekreterare

  1. Val av justeringsmän tillika rösträknare

Till justeringsmän och rösträknare valdes Nils Vesterberg och Samuel Stenlund

  1. Godkännande av kallelse

Kallelsen som gått ut via mail, sms samt på vår hemsida, https://myckle.n.nu/ godkändes av mötet.

  1. Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes

  1. Avstämning från arbetsgrupperna

Röjningsgruppen var inte ännu riktigt klara. Jaktledaren påpekade vikten av att vara 2 st. så att en kan gå upp i tornet för att därifrån dirigera var det skall röjas. Kylvagnsgruppen meddelade att allt runt vagnen är städat och klart inför jakten. Bernt meddelade också att latrinen är full och måste tömmas. Mötet beslutade efter mycket parlamenterande att Jonny L skulle få denna grannlaga uppgift.

  1. Skjutprovskontroll

Alla jaktdeltagare har skjutit och jaktledaren gav en eloge till samtliga då han tyckte årets skytte såg mycket bra ut.

  1. Avstämning från kylvagnsansvarig och materialförvaltare

Kylvagnsansvarige Bo. El meddela att man fyllt på kylmedia och provkört kylaggregatet, allt ok. Bernt har som vanligt gjort stort jobb med städning, kontroll av gasol, mm.  Vattenförsörjningen till slaktplatsen sköts om vanligt av Arne L.

  1. Beslut om fordons tillhandahållande och ersättning

Samuel S håller med traktor på slaktplats samt undertecknad håller med bil och släp för älgdragare. Samuel S kommer också att tillhandahålla 4-hjuling med skogs vagn för lättare älgtransporter Ersättning enligt fjolåret som var 200/dag,

  1. Val av älgobservatör och skyltansvarig

Till älgobs och skyltansvarig valdes Bernt L resp. Ulf L

  1. Jaktledarinstruktioner och avskjutningsrekommendationer

Jaktledaren gick igenom instruktioner och avskjutningsrekommendationer, där han framförallt poängterade att vi i första hand skjuter kalvar och ensamma kor och att vi endast skjuter en älg per tillfälle samt vikten av att inte skjuta på löpande djur eller om läget inte är bra.

  1. Tider för passning och radiotider samt genomgång av pasställen

Beslutades att följa dokument

 ” Information och instruktion för deltagarna i Myckle Jaktvårdsklubbs älgjakt 2017”

som alla deltagare delgetts. Samling efter avslutad passning sker i korset senast kl. 08.00

dvs. alla deltagare skall då vara där om man inte har annan uppgift med slakt, transport eller liknande. Jakt kan påbörjas 4/9 kl. 04.26

  1. Tider för styckning och delning

Beslutades att detta sker söndag den 17/9 om inget annat bestäms under jaktens gån

  1. Björnjakt under älgjakt

Då årets kvot redan är fylld ströks frågan

  1. Älgköttsoppa 30 september

Bo G. tog har pratat med Solgerd som ställer upp och lagar maten. Beslutades att vi skall ändra på tiden för servering till att vara 12-14.00 och att vi stänger kl 15.00. Lars kommer att maila ut en tjänstgöringslista där de som gjorde mer jobb förra året får mindre i år och vise-versa.

  1. Elström till kylvagn

Bo J rapporterade att man lagt ut provisorisk kabel från Arne L och att detta funkade bra.

Beslutades att styrelsen tar ett extra möte för att förhandla fram ett pris/kwh med Arne. Därefter köps material in och arbetet slutförs. Dock skall den ordinarie anslutningen inte sägas upp innan vi vet att installationen också funkar i ”skarpt läge”

  1. Slaktavfall efter älgjakten

Frågan diskuterades livligt och länge. Mötet beslutade till slut att avfallet skall dumpas/grävas ner på BoG:s skifte i björkåsen.

  1. Övriga frågor

Andreas L lämnade förslag om att ändra regler om bortavaro utan laga förfall från älgjakten någon av de 4 första dagarna. Enligt nuvarande regler så minskas köttlotten med 25% om man varit borta en dag, 50% för 2 dagars bortavaro osv. Eftersom det är svårt att under delning ta bort en viss mängd från en lott menar förslagsställaren att det är bättre att lotterna delas lika men att om man varit borta 1 dag skall man istället betala 60:-/kg. En slumpvis vald back vägs och utifrån vikten på denna görs sedan procentuella beräkningen. Om exempelvis 1 lott väger 50 kg. och man varit borta 1 dag blir kostnaden 25% x 50 = 12,5 kg x 60 = 750:- Dessutom skall begreppet ”laga förfall” tas bort. Mötet beslutade att anta förslaget i sin helhet. Andreas L lämnade också ett förslag om att vi skall märka upp köttbitarna så att man vet vad som är file’, fransyska osv. Beslutades att Nils V och Andreas tar fram ett system med märklappar/ färgkoder som kan prövas under kommande utdelning. Jaktledaren informerade om att det är ok att skjuta kalv mån, tors samt fredag kväll på ut till passet. Naturligtvis måste alla regler följas som normalt gäller. Vidare informerade han om det finns några olika möjligheter vad gäller spårhund.

Då inga fler frågor fanns avslutades mötet.

Vid pennan

Christer Lindström

Protokolljusterare:              Nils Vesterberg                   Samuel Stenlund

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Protokoll fört vid Myckle Jaktvårdsklubbs Älgbön 2016-09-01.

Mötet hölls i byastugan där 17 deltagare samlats.

 

  1.  Mötets öppnande

 Mötet öppnades av jaktledaren Lars Forsell som hälsade alla välkomna.. 

  1.  Val av mötesordförande och mötessekreterare

Lars valdes till mötesordförande och undertecknad (Arne Lundström) till mötessekreterare 

  1.  Val av justeringsmän tillika rösträknare

Till justeringsmän och rösträknare valdes Andreas Löfgren och Samuel Lindström.

  1.  Godkännande av kallelse

Kallelsen som gått ut via mail samt på vår hemsida, https://myckle.n.nu/ godkändes av mötet. 

  1.  Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes eftersom inga synpunkter framfördes av mötet. 

  1.  Avstämning från arbetsgrupperna

Skjutstol-gruppen (Ingemar Bernsson) berättade att 9 torn byggts och finns klara för leverans. Lars F märker ut platser dit tornen ska flyttas (enl Nils inventering). På lördag den 3/9 kl 9.00 samlas Bo G, Robert W, Peter H, Franz L och Arne L för att köra ut skjutstolarna. Mötesplats vid Ingemar Berssons bostad. Överblivna skjutstolar ställs vid jaktkojan. Bo G skickar ut information under morgondagen.

Skjutbanegruppen meddelade att området var väl röjt och att nya träffbilder limmats fast. Efter övningsskjutning ska älgfiguren ställas under skyddet och låsas fast med en pinne igenom hjulet så älgen inte glider ut i evt. regnväder.

Röjningsgruppen meddelade att det var röjt mycket efter bl a Holmgrens väg men att det finns många ställen som borde röjas.

Arbetsgruppen med Benny A m fl hade haft förhinder och inte hunnit med sina uppgifter. Det är önskvärt om alla försöker ställa upp för jaktlaget med tanke på alla arbetsuppgifter som måste utföras.

  1.  Skjutprovskontroll

Alla jaktdeltagare har skjutit på vår skjutbana utom en deltagare som lämnat in intyg om godkänt skjutprov på annan bana. 

  1.  Avstämning från kylvagnsansvarig och materialförvaltare

Kylvagnsansvarige Bo El meddelade att man provkört kylanläggningen och att den fungerade bra. Förslaget om att ta över (flytta) uttaget – elabonnemanget från Jan Lindströms byasåg till Jaktklubbens kylvagn var förenat med orimliga kostnader och bordlades. Elsladden till kylanläggningen borde märkas ut eller lyftas upp så att den inte skadas till ex vid röjning. 

Klubben har köpt in en batteridriven tigersåg för att underlätta hanteringen vid delning av älgar vid slaktplatsen.

Materialansvarige Bernt Lundström betonade att vi måste ha ett system där vi inför varje älgjakt ska pricka av de inlämnade och väl rengjorda slaktbackarna. Det har under årens lopp försvunnit en del backar. De ska nu numreras och förvaras hos den enskilde jägaren under året  för att tas fram och rengöras strax innan följande års älgjakt. Mötet beslutade efter Bernt förslag.

Under denna punkt beslutade även mötet att Bernt L. sörjer för att allt material såsom soppåsar/kärl, plasthandskar, plast att täcka släp med, krokar sågar osv. finns på slaktplatsen. Vattenförsörjningen till densamma sköts om vanligt av Arne L. 

  1.  Beslut om fordons tillhandahållande och ersättning

Samuel S håller med traktor på slaktplats och Bo G håller en släp tillgänglig vid jaktkojan. Christer L kör med bil och släp för älgdragare. Ersättning enligt fjolåret som var 200/dag,                                                                                                   

  1. Val av älgobservatör och skyltansvarig

Till älgobservatör valdes Bernt L och till skyltansvarig valdes Franz L 

  1. Jaktledarinstruktioner och avskjutningsrekommendationer

Jaktledaren uppmanade alla att läsa igenom instruktioner och avskjutningsrekommendationer, där han framförallt poängterade att vi inte skall skjuta ”långskallekor” att vi endast skjuter en älg per tillfälle samt vikten av att inte skjuta på löpande djur eller om läget inte är bra.  Vi bör ta det lugnt på morgonpasset så vi verkligen kan se om en älgko har en kalv i närheten. De kvigor/kor som vi skjuter ska inte ha kalv.

  1. Tider för passning och radiotider samt genomgång av pasställen

Beslutades att följa dokument  ” Information och instruktion för deltagarna i Myckle Jaktvårdsklubbs älgjakt 2016”  som alla deltagare delgetts. Samling efter avslutad passning sker i korset senat kl. 08.00 dvs. alla deltagare skall då vara där om man inte har annan uppgift med slakt, transport eller liknande. Jakt kan påbörjas måndag den  5 september kl.  04.30 Information om vad som händer på morgonpassen förmedlas främst med SMS så att alla kan nås och informeras.

 

13.Tider för styckning och delning

Beslutades preliminärt att detta sker torsdag den 15/9 med reservation för att det stämmer med vår styckmästares möjligheter och kalender.

  1. Björnjakt under älgjakt

Det konstaterades att årets björnjakt redan var avslutad då den tilldelade kvoten redan uppnåtts.

  1. Övriga frågor

 Under denna punkt blev det tystnad i mötessalen.

  1. Mötets avslutande

 Då inga fler frågor fanns tackade ordföranden Lars Forsell alla närvarande för visat intresse och förklarade mötet för avslutat.  

 

Vid pennan och datorn  

Arne Lundström

 

Protokolljusterare:             Andreas Löfgren                                            Samuel Lindström 

 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Protokoll fört vid Myckle Jaktvårdsklubbs älgbön torsdag 3/9-2015 kl. 19.00.

Mötet hölls i byastugan där 19 St deltagare samlats

1.  Mötets öppnande

 Mötet öppnades av jakledaren Lars Forsell. 

2.  Val av mötesordförande och mötessekreterare

Lars valdes till mötesordförande samt undertecknad till mötessekreterare 

3.  Val av justeringsmän tillika rösträknare

Till justeringsmän och rösträknare valdes Kurt Lundberg och Thomas Lindström 

4.  Godkännande av kallelse

Kallelsen som gått ut via mail samt på vår hemsida, https://myckle.n.nu/ godkändes av mötet. 

5.  Dagordningens godkännande

Efter påpekande från Thomas L. att björnjakten redan är avlyst ströks punkt 14 från dagordningen. Då inga andra synpunkter fanns godkändes densamma av mötet. 

6.  Avstämning från arbetsgrupperna

Skjutstol-gruppen berättade att 3 torn byggts och finns klara för leverans.Skjutbanegruppen fick en erinran från ordförande om att man inte skall skicka ut meddelanden om hur älgfiguren skall åtgärdas utan att det är gruppens laga skyldighet att själva faktiskt åtgärda problemen.

Gruppen som saknat uppgift, Kurt L. samt Urban W. fick en något sen information om att bygga en bro mellan pass 6 och 7 i ”hästmordrevet” dock lovade Samuel S. att ställa upp med en 4-hjuling för transport av material.

Röjningsgruppen med Mattias S. i spetsen rapporterade att allt är klart samt att 2 nya skjutstolar satts upp i passkedjan för ”kvistbäckdrevet”

Under denna punkt kom också upp från Nils V. en fråga om skjutstolarnas kvalitet upp. Han menade att många är i så dåligt skick att de kan anses utgöra en fara för jägarna, en del så dåliga att skottlossning ej kan rekommenderas då risken för olycka är överhängande. Beslutades att Nils under årets älgjakt gör en inventering av alla på Mycklemarken förekommande torn/skjutstolar och sedan avlämnar rapport till jaktledaren.  

7.  Skjutprovskontroll

Alla jaktdeltagare har skjutit på vår skjutbana utom en deltagare som lämnat in intyg om godkänt skjutprov på annan bana. 

8.  Avstämning från kylvagnsansvarig och materialförvaltare

Kylvagnsansvarige Bo. El meddela att man bytt ut en strömbrytare som tagit skada av för våldsamt hanterande av högtryckstvätten då vagnen rengjordes förra året. Därför kom en stark rekommendation om att man absolut inte får spruta direkt mot el-installationer av alla slag. För övrigt allt ok.

Under denna punkt beslutade även mötet att Bernt L. sörjer för att allt material såsom soppåsar/kärl, plasthandskar, plast att täcka släp med, krokar sågar osv. finns på slaktplatsen. vattenförsörjningen till densamma sköts om vanligt av Arne L. 

9.  Beslut om fordons tillhandahållande och ersättning

Ulf L håller med 4-hjuling, Samuel S håller med traktor på slaktplats samt undertecknad håller med bil och släp för älgdragare. Ersättning enligt fjolåret som var 200/dag, dock med viss reservation för ersättning till 4-hjuling. 

10. Val av älgobservatör och skyltansvarig

Till älgobs och skyltansvarig valdes Bernt L resp. Ulf L 

11. Jaktledarinstruktioner och avskjutningsrekommendationer

Jaktledaren gick igenom instruktioner och avskjutningsrekommendationer, där han framförallt poängterade att vi inte skall skjuta ”långskallekor” att vi endast skjuter en älg per tillfälle samt vikten av att inte skjuta på löpande djur eller om läget inte är bra. För övrigt uppskattar han att antalet skjutna älgar i år kommer att bli ca: 15 st. 

12. Tider för passning och radiotider samt genomgång av pasställen

Beslutades att följa dokument  ” Information och instruktion för deltagarna i Myckle Jaktvårdsklubbs älgjakt 2015”  som alla deltagare delgetts. Samling efter avslutad passning sker i korset senat kl. 08.00 dvs. alla deltagare skall då vara där om man inte har annan uppgift med slakt, transport eller liknande. Jakt kan påbörjas 7/9 kl. 04.34  

13.Tider för styckning och delning

 Beslutades att detta sker måndag den 21/9 med reservationen att älgar skjutna den 19/9 ej skall delas då de inte hängt tillräckligt länge. Beslut om vad som sker med dessa älgar tas av deltagarna själva om problemet uppstår. 

14. Övriga frågor

 Under denna punkt togs det upp om köttdelningen då jägare av någon anledning i är med i jakten under första veckans 4 ordinarie dagar. Beslutades att i huvudsak samma regler skall gälla i år, alltså att den som av ”laga förfall” inte kan delta någon av jaktdagarna får full tilldelning. Dock med tillägget en ”karensdag” enligt följande:

1 dags sjukdom inget avdrag på köttlott

2 dagars sjukdom 25% avdrag

3 dagars sjukdom 50% avdrag

4 dagars sjukdom 75% avdrag

Har man däremot varit borta utan laga förfall 1 av de 4 ordinarie dagarna dras ¼ av, 2 dagars bortavaro ger ½ osv. från lotten. Som laga förfall räknas egen sjukdom, dödsfall av nära anhörig.      

Bo G. tog också upp frågan om älgköttsoppa. Han har pratat med Solgerd som ställer upp och lagar maten. Beslutades att vi skall ha en afton i februari 2016 där vi bjuder Myckleborna på älgköttsoppa. Den skall också vara gratis samt denna gång även med högre kvalitet på köttet.

Thomas L. tog under denna punkt upp frågan om spårhund för älgjakten som inte fanns som brukligt är som separat punkt på dagordningen. Thomas har en ny hund som visserligen har gått spår förut men då han ännu inte känner till hundens egenskaper ber han om att få prova spårning av redan fällt vilt, detta för hundens träning. Han kunde därför av förekommen anledning inte ta på sig jobbet som ”ordinarie spårhund”. Efter viss diskussion beslutades att jaktledaren kontaktar Olav Holmström och försöker få honom att ta på sig jobbet. Vidare skall några andra kontaktas som har drivande/ställande älghundar om detta behov skulle föreligga. Med detta ansåg mötet att frågan om spårhund var löst. 

15. Mötets avslutande

 Då inga fler frågor fanns avslutades mötet.

  

Vid pennan

Christer Lindström

 

Protokolljusterare:              Kurt Lundberg                   Thomas Lindström


Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.